Jubileum: 15 års framgångssaga på den europeiska marknaden | Sweet Potatoes | North Carolina

Jubileum: 15 års framgångssaga på den europeiska marknaden

Sedan 2005 främjar North Carolinas sötpotatisindustri aktivt den europeiska dagligvaruhandeln med marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter. En unik framgångssaga!

Under dessa femton år har exportvolymen stigit med en bra bit över 600 %. Tack vare den massivt förbättrade produkttillgången kan man idag köpa sötpotatis året runt i nästan alla livsmedelsbutiker.

Utbudet motsvarar den kontinuerligt stigande efterfrågan på sötpotatis som vi har sett de senaste åren. För i Europa har den nordamerikanska sötpotatisen avancerat från nischprodukt till trendgrönsak. Både kännedomen och konsumtionen av sötpotatis har ökat i en sådan omfattning att den får sägas ha blivit en självklarhet för dagens konsumenter, restauranger, handel och livsmedelsproducenter.

Under femton års tid har man genomfört flera marknadskampanjer i de olika EU-länderna, vilket har resulterat i att ge North Carolinas sötpotatisen positiv särställning som ”orange superfood”.

Till exempel har den årliga International SweetPotato Week etablerat sig som en framgångsrik POS-kampanj. Kampanjveckan, som äger rum samtidigt i de olika EU-länderna, brukar bidra till att försäljningen under den aktuella perioden kan öka med upp till 200 %.

Till denna unika framgångsmodell bidrar även aktiviteter som presskontakter, samarbeten med influencers, kampanjer i sociala medier, tal av experter inom hälsovårdsbranschen och handeln på mässor och kongresser liksom även konsumentkampanjer som närvaro vid street food-festivaler.

Och än så länge kan vi inte skönja slutet på denna framgångssaga! För sötpotatisindustrin från North Carolina kommer att spinna vidare på dessa framgångar även under de kommande åren.