Jubileum: 15 års framgångssaga på den europeiska marknaden | Sweet Potatoes | North Carolina

Jubileum: 15 års framgångssaga på den europeiska marknaden

Sedan 2005 främjar North Carolinas sötpotatisindustri aktivt den europeiska dagligvaruhandeln med marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter. En unik framgångssaga!

Under dessa femton år har exportvolymen stigit med en bra bit över 600 %. Tack vare den massivt förbättrade produkttillgången kan man idag köpa sötpotatis året runt i nästan alla livsmedelsbutiker.

Utbudet motsvarar den kontinuerligt stigande efterfrågan på sötpotatis som vi har sett de senaste åren. För i Europa har den nordamerikanska sötpotatisen avancerat från nischprodukt till trendgrönsak. Både kännedomen och konsumtionen av sötpotatis har ökat i en sådan omfattning att den får sägas ha blivit en självklarhet för dagens konsumenter, restauranger, handel och livsmedelsproducenter.

Under femton års tid har man genomfört flera marknadskampanjer i de olika EU-länderna, vilket har resulterat i att ge North Carolinas sötpotatisen positiv särställning som ”orange superfood”.

Till exempel har den årliga International SweetPotato Week etablerat sig som en framgångsrik POS-kampanj. Kampanjveckan, som äger rum samtidigt i de olika EU-länderna, brukar bidra till att försäljningen under den aktuella perioden kan öka med upp till 200 %.

Till denna unika framgångsmodell bidrar även aktiviteter som presskontakter, samarbeten med influencers, kampanjer i sociala medier, tal av experter inom hälsovårdsbranschen och handeln på mässor och kongresser liksom även konsumentkampanjer som närvaro vid street food-festivaler.

Och än så länge kan vi inte skönja slutet på denna framgångssaga! För sötpotatisindustrin från North Carolina kommer att spinna vidare på dessa framgångar även under de kommande åren.

Diese Webseite nutzt Google Analytics. Möchtest du nicht weiter getrackt werden, Klicke hier.