Sötpotatisens hälsofördelar

  • Rik på antioxidanter, försvar mot hjärtsjukdomar, stroke, cancer och förebyggande mot Alzheimers.
  • Bland de tre största källorna till kalium
  • Lågt glykemiskt index, stabiliserar blodsockernivån
  • Inget fett, ingen kolesterol
  • Rik på kostfibrer
Sweet Potatoes | North Carolina

Gör så här för att integrera sötpotatis i din kost

  • Ta med en ungsbakat sötpotatis till jobbet. Den smakar utmärkt toppad med vaniljyoghurt eller äppelmos smaksatt med lite kanel.
  • Blanda några bitar sötpotatis i din favorit smoothie.
  • I nästan alla rätter kan sötpotatis ersätta vanlig potatis och även äpplen.

Sötpotatis för diabetiker

Trots sitt söta namn är sötpotatisen ett bra val även för diabetiker. Delia Hammock:s (M.S.) forskningsstudie visar att personer med en diabeteskost gynnas av hälsosamma näringsämnen som kostfibrer, betakaroten, Vitamin C, kalium, magnesium och otaliga fytokemikalier – många av dessa har antioxidantiska effekter.

Om ett livsmedel innehåller kolhydrater sätter personer med diabetes stort värde på ett lågt glykemiskt index. Kolhydraterna tas då långsamt upp av kroppen vilket leder till en mer jämn blodsockernivå och insulinkurva. Sötpotatis som man äter okokt eller kokt med skal (t ex i sallader) har ett lågt till medel glykemiskt index. Sötpotatis som är kokt utan skal har ett glykemisk index på 63 till 66. Det är fortfarande lägre än andra kolhydratrika livsmedel som potatismos eller fullkornbröd.

Sweet Potatoes | North Carolina